Als je met een PC-gamer in de lobby zit heb je een nadeel.
Hoewel de cross-play-functie van Fortnite revolutionair is in de game-industrie, klagen spelers nog steeds dat het oneerlijk is als ze tegen PC masterrace spelers moeten vechten. En gelijk hebben ze, zo bewijst een speler op Reddit; cross-play is leuk, maar benadeelt iedereen die niet op een PC speelt.
Als een van de grootste games op aarde heb je een zekere gewichtigheid bij onderhandelingen en Fortnite’s status heeft Sony en Microsoft er uiteindelijk toe gedwongen om ‘samen te werken’ ondanks alle kinderachtige akkefietjes tussen de twee. Zelf Nintendo speelde lief mee en dat leidde dan ook tot een tendens binnen de game-industrie.
Andere grote shooter Modern Warfare (op het moment van schrijven net uit) nam het briljante systeem van Epic Games over en zo maakt het niet uit welke console ze gebruiken of dat ze onderweg zijn; je kunt altijd met ze samenspelen. Maar in de praktijk is het nog steeds onbetwist: op de PC heb je een flink voordeel.
Nu, cross-play wordt pas relevant als je met verschillende mensen samenspeelt die een ander platform gebruiken dan jij. Je komt alleen dan in een cross-play lobby. Epic Games belooft daarbij dat iedereen in zo’n lobby van een vergelijkbaar niveau is.
Maar zoals Reddit-gebruiker PashaBiceps bewijst, is dat een onmogelijk scenario. Stel, de ene speler speelt de game op een Xbox One met muis en toetsenbord en de andere speler op een PC met muis en toetsenbord. Helemaal eerlijk, toch? Nou, absoluut niet.
Een reden waarom PC wel eens (grappend of niet) het superieure platform wordt genoemd, heeft met de controle van de speler op de game te maken. Als PC-gamer heb je grafische opties die je een flink in-game voordeel kunnen geven.
De Xbox One-speler heeft bijvoorbeeld maximaal 60 frames per seconde. Een beetje degelijke gaming laptop haalt al 120 frames op een middelmatige in-game kwaliteit. Dat betekent soepeler mikken, snellere reactietijd en dus een grotere winkans.
Maar het gaat dieper. Op de PC kun je schaduwen compleet uitzetten. Je game ziet er dan nog meer uit alsof het zojuist op Nickelodeon is uitgezonden, maar op deze manier zijn er geen donkere, gevaarlijke plekjes te vinden op het scherm van de PC-speler. Degene op een Xbox kan daarentegen nog steeds goed verrast worden door een speler in de schaduw.
Reddit via u/PashaBiceps
Kortom, ook al heeft Epic Games een idee van hoe goed spelers zijn, dan nog zullen PC-gamers altijd een voordeel hebben tegenover console-spelers en mobiele gamers. En dan kan het miljardenbedrijf twee dingen doen om het probleem op te lossen.
Of de grafische controle die een PC-gamer heeft wordt ingeperkt waardoor dingen als een schaduwloze game niet meer voor onnodige voorsprong kunnen zorgen. Of alle andere versies van de game worden ietwat omgegooid zodat schaduwen, framerate en grafische controle dichter bij de PC-versie van de game komen. En allebei die opties lijken zeer onwaarschijnlijk, dus dan resteert alleen nog maar: nóg beter worden. Gelukkig hebben we daar een uitgebreide guide voor, zodat je PC-gamers alsnog een poepje kunt laten ruiken..