De Pinc virtual reality headset maakt op een slimme manier gebruik van de tech in een iPhone, om een geavanceerde VR-ervaring tot stand te brengen.
Er lijkt geen einde meer te komen aan de stroom van virtual reality-brillen de laatste tijd. De Oculus Rift en Gear VR kennen we inmiddels wel, maar ook Sony met Project Morpheus en Google middels het creatieve Cardboard mengen zich in de strijd om de beste VR-bril op de markt te worden. Ondertussen is de Pinc stilletjes geïntroduceerd, die het begrip virtual reality net even iets anders aanpakt dan de rest.
Groothoeklens voor augmented reality
Op het eerste gezicht ziet de Pinc eruit als een mislukt prototype, met het felgekleurde omhulsel en de duikbril aan de binnenkant. In werkelijkheid hebben we hier te maken met een verrassend slim stukje techniek, die het scherm van je iPhone in tweeën deelt (één helft voor ieder oog). Op de achterkant van de Pinc zit een groothoeklens, die het cameraveld van je iPhone vergroot. Dit maakt het mogelijk om wat augmented reality-mogelijkheden toe te voegen.
Het wordt pas echt interessant als we de twee ringen bekijken die bij iedere Pinc geleverd wordt. Door deze twee ringen om je (ondanks de naam) wijsvingers te schuiven, creëer je in feite een controller voor de headset. Middels de camera worden de bewegingen die je met de ringen maakt geregistreerd, zodat je geen complexe controller nodig hebt als je met je gezicht in de headset zit. De twee ringen gebruiken haast geen stroom, omdat ze alleen twee lampjes nodig hebben om te werken en een Bluetooth of andere draadloze verbinding overbodig maken.
Crowdfunding
Vandaag lanceert het team achter Pinc een crowdfundingcampagne op Indiegogo om de productie van hun VR-bril op gang te brengen. Daar kun je er tevens een reserveren voor 99 dollar, die (als alles goed gaat) in juni 2015 geleverd wordt.