Moeten games met loot boxes 18+ zijn?

Een Amerikaanse senator heeft een aannemelijke redenering.

Het was het gesprek van de dag in november van vorig jaar: EA had een onredelijk, neen, belachelijk loot box-systeem in hun nieuwste Star Wars-game geïntegreerd. Ik voorspelde het toentertijd al en nu lijkt er een zeker deel waar van te zijn. EA-gate lijkt de gehele game-industrie te gaan veranderen.

Regulatie
Een senator van de Amerikaanse staat Hawaii is bezig met een wet omtrent het reguleren van loot boxes in games. In-game progressie kopen voor echt geld is niet alleen onethisch maar gameplaytechnisch ook totaal absurd. Niet heel gek dat overheden nu naar deze specifieke gameplay-mechaniek kijken. De senator, Maggie Hassan, schreef ook een open brief naar de Entertainment Software Ratings Board (ESRB).

“Ik vraag het bestuur met klem om te overwegen of het ontwerp en de marketing rondom loot boxes in games gericht op kinderen op een ethisch verantwoorde en transparante manier gedaan wordt, om zo de nog niet volledig ontwikkelde geesten van jongeren te weren van roofzuchtige praktijken.” In de eerste plaats wil Hassan meer informatie over de omvang van loot boxes in de game-industrie en op welke manier (de vaak met cosmetics) gevulde virtuele dozen gebruikt worden.

Gokken?
Dat roept relevante vragen op, want is het niet inderdaad zo dat het ontwerp van loot box-systemen speciaal gemaakt is om mensen te overtuigen van het spenderen van echt geld? Kijk bijvoorbeeld naar Call of Duty WWII. In de nieuwste CoD-game kun je loot boxes (met strikt cosmetische/prestigieuze items) openen in het bijzijn van anderen.

In Overwatch krijg je toffe cosmetische ‘skins’ uit loot boxes. Speel je met de held die deze (eventueel legendarische) skin draagt, dan ziet iedereen hoe tof jij eruit ziet. Tja, ga je dan nachtenlang grinden om in-game loot boxes te verdienen, of lap je dan eventjes snel wat cash?

Uiteraard breng ik het gechargeerd, want vooral die laatste game sloeg een briljante brug tussen eventuele echte betaling voor loot boxes en het in-game verdienen van diezelfde dozen. Maar dat het op een ethische manier gedaan is, maakt nog niet alles goed. Er zijn namelijk genoeg experts die stellen dat loot boxes hetzelfde effect op ons hebben als slotmachines. Kortom, het zou ook als een vorm van gokken gezien worden.

18+
In het verlengde daarvan vraagt Hassan aan de ESRB, het orgaan dat onafhankelijk games een leeftijdclassificatie geeft in Noord-Amerika, of het dus wil letten op loot boxes in games, om afhankelijk daarvan een andere leeftijdclassificatie te geven. En dat lijkt me totaal geen gek idee.

Ja, het reguleren van alles wat los en vast zit komt me ook de strot uit, maar wanneer je 18+ moet zijn om te gokken, zou je wat mij betreft ook kunnen stellen dat je 18+ moet zijn om in games te gokken. Dat zorgt ervoor dat we de gehele discussie rondom loot boxes, gokken en ethisch verantwoord marketen niet meer hoeven te voeren.

Als positief neveneffect zouden bijvoorbeeld CoD-games ook niet meer overspoeld worden met schreeuwende jongetjes van 12 jaar. Ervan uitgaande dat de leeftijdsclassificatie met deze clausule nog strenger gecontroleerd gaat worden, spelen dus ook veel minder kinderen games die überhaupt niet voor ze bedoeld zijn.

Maar zo ver is het allemaal nog niet, want tot dusver is het één senator die zich concreet sterk maakt voor wetgeving omtrent loot boxes. Maar neem het van mij aan dat dit een grote impact gaat hebben op de game-industrie. Ontwikkelaars zullen hun games anders moeten gaan marketen, inrichten en ontwerpen om zo aan bepaalde eisen van landen te voldoen. En dat alles levert uiteindelijk hopelijk een eerlijkere, transparantere en vooral betere game-industrie op.

Populaire artikelen
Populaire categorieën