Ontwikkelaars vertellen de belangrijkste eigenschap van de PS5 (en Xbox Series X).
Gamers kunnen haast niet wachten tot zij aan de slag kunnen met de nieuwe consoles van PlayStation en/of Xbox. Nu de lancering van de PlayStation 5 steeds dichterbij lijkt te komen, zien we ook steeds meer aspecten bevestigd. Dankzij de beursgenoteerde spellenfabrikant Ubisoft kunnen we weer een unieke eigenschap toevoegen aan de bevestigde features van de PlayStation 5.
Ubisoft bevestigt achterwaartse comptabiliteit
Aangezien Ubisoft beursgenoteerd is moet men eens in de zoveel tijd in gesprek met analisten en andere financiële partijen, zodat investeerders een goed beeld krijgen van de financiële situatie en verwachtingen van het bedrijf. Vaak is dat droge kost, maar soms hoort men nog eens wat. Zo vertelde de top van Ubisoft tijdens hun financiële toelichting dat zij erg positief zijn over de toekomst.
Reden hiervoor is dat PlayStation 5 volledige achterwaartse comptabiliteit gaat bieden. De CEO van Ubisoft, Yves Guillemot, zei namelijk het volgende:
“Those consoles will be running almost all the back catalogue of the previous consoles. It will be something new in the industry. It will help the old generations to continue to be big consoles on the market for years to come.”
In een verdere toelichting gaf hij aan dat zelfs de allereerste PlayStation spellen nog/weer te spelen zullen zijn op de PlayStation 5.
Alle reden om dus met spanning af te wachten tot Sony haar eigen plan voor de lancering concreet maakt en de datum noemt.
Nu is dit natuurlijk nog geen bevestiging van Sony zelf, maar het spreekwoordelijke korreltje zout kan hier achterwege blijven. Ubisoft doet deze mededeling namelijk omdat dit voor hen betekent dat het verdienmodel voor rechten op spellen veel meer waard wordt omdat ze langer gespeeld worden. Onjuiste informatie zou tot megaclaims van beleggers leiden, dus de betrouwbaarheid lijkt hier geen punt.
Ontwikkelaar bevestigt gelijk van Microsoft
We keken eerder deze week vreemd op toen Microsoft voorspelde dat de concurrentie voor de Xbox Series X met name in de Cloud en dus niet zo zeer bij PlayStation 5 gezocht moest worden. Game-ontwikkelaar Alex Hutchinson (creatief verantwoordelijk voor de Typhoon studio’s) geeft aan dat er veel van de Cloud verwacht mag worden. Voor ontwikkelaars is dit zelfs interessanter dan de SDD of grotere processors. We zijn benieuwd welke bijzondere toepassingen er uit de Cloud op ons neer zullen dalen.