Zo werkt de 3D-sound van de nieuwe Audi Q7

Audi introduceert een driedimensionale audio-ervaring met volgens eigen zeggen: studiokwaliteit voor elke inzittende. Deze 3D-sound debuteert in 2015 in de nieuwe Audi Q7.

3D-sound wordt leverbaar als component van het Advanced Sound System van Bang & Olufsen en van Bose Surround Sound.

Hoe werkt het?
Bij de eerste stap in het proces wordt de data van de muziekbron opgesplitst in zogenaamde spatiale componenten – de benodigde informatie zit in de data ‘opgesloten’. Voorbeeld: als een artiest op een podium zingt, wordt het geluid via vloer, plafond en wanden weerkaatst. Via de vloer duurt dat enkele milliseconden, maar via een muur op 40 meter afstand al 200 milliseconden. Door deze reflecties te gebruiken, kan het algoritme een mathematisch model van een opnamestudio calculeren. Daarbij maakt de opnametechniek (mono, stereo of 5.1 surround sound) niet uit. Ook het dataformaat van de muziek en de muziekbron (online streaming, radio of CD) is niet relevant.

Het ordenen van het muziekpatroon
De tweede stap bestaat uit het samenvoegen van de geluidsdelen zodat het muziekpatroon overeenkomt met dat in de originele opnamestudio. Dit vereist intensieve berekeningen. Bij het Bang & Olufsen Advanced Sound System stuurt een digitale signaalprocessor 11 kanalen met in totaal 23 speakers zodanig aan dat het geluid op elke zitplaats even precies en harmonieus is. Vier speakers in de A-stijlen zorgen met eigen kanalen voor spatiale hoogte ofwel de derde dimensie. Ook de nieuwe, grotere subwoofer (250 mm i.p.v. 200 mm) en een nieuwe versterker (1.920 W) dragen bij aan luisterplezier. Ook het Bose Surround Sound system met 20 speakers beschikt over vier hoger geplaatste speakers die de derde dimensie tot stand brengen.

De Audi audio-traditie
De introductie van 3D-sound bij Audi is geen toeval. In 2005 debuteerde de A8 met het Bang & Olufsen Advanced Sound System. In 2012 maakt de Deense hifi-specialist ook de stap naar de compacte klasse (derde generatie A3). De nieuwe Audi TT die dit jaar werd gepresenteerd, zette een belangrijke stap richting 3D-sound met de introductie van Symphoria-technologie waarbij speciale software audiosignalen verwerkt en reproduceert.

Tags

Tags:

Bram van Otten

Bram van Otten

Bram werkt al 11 jaar als tekstschrijver bij Apparata. Hij specialiseert zich in het schrijven over gadgets, gaming, technologie en beleggen. Zijn kennis en ervaring zorgen voor diepgaande en boeiende artikelen. Bram heeft een passie voor reizen en geniet er ook van om lekker uit eten te gaan in zijn vrije tijd.

Alle artikelen door Bram van Otten

Populaire artikelen

Populaire categorieën