De Xbox One heeft een, licht gezegd, moeilijke start gehad. Eerst was er een heel gedoe over het al dan niet kunnen (ver)kopen van spellen, toen dat de console altijd internet nodig heeft en nu is bekend geworden dat de reputatie van spelers gereset wordt.
Bij de overgang naar de nieuwe console wordt ook een nieuw systeem van reputatie geïntroduceerd. Het grootste gedeelte van de spelers zal, ongeacht huidige status, met een schone lei en ‘goed’ beginnen. Alleen de onruststokers in het huidige systeem zullen lager beginnen.
Op de Xbox 360 is het mogelijk voor spelers om anderen te beoordelen. Dit leidt dan tot een bepaald gemiddelde wat te zien is naast de avatar van een speler. Spelers die leuk met anderen spelen kunnen zo onderscheiden worden van de vervelende pesters met een ‘vermijd mij’-reputatie.
Op de One wordt het systeem omgegooid en wordt er niet alleen meer naar de beoordelingen van anderen gekeken, maar ook naar het gedrag binnen spellen zelf. Zal een speler bijvoorbeeld steeds vals spelen, of iedereen’s lol verzieken door tegen de richting in te rijden dan zal automatisch de reputatie van diegene zakken zonder dat anderen daar een beoordeling voor hoeven geven.