Eén simpele ontwerptekening voor een ander spel, meer was niet nodig…
De game ‘Grand Theft Auto’ is voor oneindig veel game liefhebbers het summum. Keiharde actie en steeds nieuwe controversiële avonturen blijven immers trekken. De kans dat zij het spel ‘Lemmings’ kunnen waarderen is niet al te groot. Wie wil er nu een rij mannetjes helpen ontsnappen wanneer er ergens anders bloedstollende actie te beleven valt? Toch hebben ‘Lemmings en Grand Theft Auto’ meer met elkaar te maken dan je denkt.
Dit komt allemaal door de ontwerper, Mike Dailly, deze Schot heeft namelijk zowel Lemmings als Grand Theft Auto bedacht. Sterker nog, als hij het ontwerp voor Lemmings niet had gemaakt was GTA waarschijnlijk nooit op deze manier ontwikkeld.
In een Tweet legt hij namelijk uit hoe hij een ontwierp voor lemmings maakte en dit aanpaste zodat het kon draaien. Toen hij vervolgens de zaak zo programmeerde dat je van bovenaf in de ontworpen constructie kon kijken was het concept voor GTA daar, zo deelt hij op het bekende medium. Hieronder zie je de overeenkomsten.
The image I created that eventually spawned #GTA
I drew this to create an isometric rendering engine, it then evolved that into a rotating isometric engine, then I built the "Top Down Perspective Engine" that went on to become GTA1#DMADesign #retro #grandtheftauto #retrogaming pic.twitter.com/Cxr5K8GB75
— Mike Dailly™ 🏴🇺🇦🇵🇸💙 (@mdf200) September 1, 2019
Het onderwerp retro-gaming bleef nog even hangen, want op Flickr deelde hij de papieren van de eerste versie van Grand Theft Auto, die toen overigens blijkbaar nog ‘Race ‘n Chase’ zou gaan heten. Wanneer je die documenten leest heb je een stukje GTA-historie en gaming-geschiedenis in handen. Zo lees je aan de ene kant nog over floppy en dos, terwijl je aan de andere kant al leest over ontwikkelingen die je pas in veel latere versies van de game terug ziet.
Wat onbesproken blijft is de status van Grand Theft Auto 6. Het feit dat Dailly nu deze aandachtstrekker lanceert doet de speculaties natuurlijk weer volop oplaaien.